Major Björklund – tillika skolminister – har byggt en stor del av sin karriär på att kritisera och smutskasta det svenska skolväsendet – ”Sverige har världens största oordningsproblem, det har skett en stor försämring av resultat och betyg, svenska elever ägnar mycket mindre tid till studier än andra elever, osv.”. Björklund har systematiskt framfört att vi i Sverige har en flumskola, en skola utan ordning och reda, en skola i kris.
Jag har tidigare hävdat motsatsen samt att Björklund bara sysslar med skrämselpropaganda, nu får vi svart på vitt att alla vi som opponerat oss haft rätt. Björklund ljuger!
Några exempel:
”Det finns också sammanställningar av OECD:s skrift Education at a Glance (EAG) gjorda av utbildningsdepartementet där Sverige hamnar i topp. Så här står det att läsa i ett utkast till en rapport skriven i slutet av augusti 2006, alltså strax innan maktskiftet:
- ”En sammanvägning av OECD ländernas rangordning avseende 145 olika variabler inom utbildningsområdet enligt EAG 2006 visar att Sverige och Finland hade de högsta genomsnittliga placeringar inom OECD. Jämförelsen omfattar i stort sett samtliga tabeller i Education at a glance.
Motsvarande beräkningar i EAG 2003 och EAG 2005 gav då samma framstående placering för Sverige och även en ganska likartad inbördes placering för övriga OECD-länder.”
I början av 2000-talet kommer också EU-rapporten European European Report on Quality of School Education där placerar sig Sverige också mycket bra, till och med bäst i Europa enligt vissa indikatorer.
Hösten 2005 presenterades två internationella rapporter med goda omdömen om det svenska utbildningsväsendet. Den ena rapporten, World Investment Report 2005, kom från FN-organet Unctad. I den rapporten som omfattade 196 länder presenterades ett innovationsindex baserad på ländernas utbildningsnivå och styrkor inom forskning och utveckling. Och Sverige hamnade där på första plats, före Finland och USA.
Den andra rapporten kom från World Economic Forum (WEF) och placerade Sverige på tredje plats bland 117 länder när det gäller tillväxtpotential. Alla nordiska länder hamnade bland de tio översta och Augusto Lopez-Claros, chefsekonom vid WEF, såg utbildningssystemet som en del av förklaringen till Sveriges och de nordiska ländernas framgångar: ”- Det är i själva verket så att de stora skatteintäkterna har levererat ett utbildningssystem i världsklass, ett väl utbyggt socialt skyddsnät och en mycket motiverad och kunnig arbetskraft” (säger han i en artikel i Svenska Dagbladet).
TIMMS 2003. Elevenkäten med frågor om trivsel och trygghet i skolan. Och när eleverna svarar på frågor om de blivit bestulna, retade och fått ta emot glåpord, exkluderade eller slagna i skolan, säger en förkrossande majoritet, 8 av 10 svenska elever att inget av dessa saker förekommit senaste månaden. Och Sverige toppar därmed tabellen. De svenska eleverna känner sig alltså tryggast av alla medverkande länders elever.
Björklund är totalt avklädd och så även alla hans lakejer som trummat in det falska budskapet i stora delar av svenska folkets medvetande. Skolpolitiken var bl.a. den näst största frågan vid valet.
Björklund har kränkt alla Sveriges hårt och väl arbetande elever, lärare och skolledare med sin smutskastning.
Be om ursäkt – avgå – Sverige är värda en seriös skolminister!
(PS. När jag vid ett tillfälle frågade Norrtälje Tidnings politiske chefredaktör, Reidar Carlsson, vad han bygger sina skolpolitiska uttalanden på – vilken forskning som låg till grund för hans åsikter och kommentarer om skolan, så fick jag till svar; ”Jan Björklund!”.
Reidar Carlsson – nu lika avklädd som Björklund – trovärdighet noll – betyg: IG)
Första maj 2019
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar