tisdag 30 september 2008

Moderaternas (alliansens) skolpolitik i Norrtälje - en total katastrof!


Den skolpolitik som nu förs av den borgerliga alliansen (med Ann S Philgren i spetsen) och det faktiska arbete som förvaltningen redan genomfört – som är i full gång och det som planeras är i mycket en katastrof. Det innebär att kommunens skolverksamhet slaktas!

Det finns ingen logik och inte heller några pedagogiska vinster i besluten eller i det faktiska förfarandet!

Väl fungerande enheter som t.ex. Vätö och Svanberga (som tidigare har varit förskole- grundskoleenheter med stora organisatoriska och pedagogiska vinster) har splittrats.

Beslutet/planen på att göra om skolorna till F-5 och 6-9 är kanske inte så dumt ur ett pedagogiskt perspektiv om det bara finns ett elevunderlag för sådana skolor – NU ser det dock inte ut så i vår kommun – de små F-5 skolorna är inga hållbara lösningar, de tål inte att bli av med en årskull – och extra bräckliga blir de när också förskolorna separeras från dem.

Förra läsåret infördes skolval i kommunen. Familjerna måste göra aktiva skolval när eleverna börjar skolan och när de börjar åk 7. Här brister också logiken!
Om eleverna först går upp till åk 5 på en F-5-skola så måste de först byta, med någon form av automatik till en 6-9-skola, för att sedan efter ett år på den skolan göra ett aktivt val till åk 7. Dumt!

Givetvis ska de små skolorna ska vara kvar – framförallt de skolor som ligger långt från andra skolor (t.ex. ute på öarna, så som det oftast ser ut i vår kommun). Vi socialdemokrater kan inte acceptera att 6-7-åringar ska bussas långa sträckor och få långa arbetsdagar!
Något som brukar sägas vara ett kännetecken för en levande bygd är; att där finns en skola, en livsmedelsaffär och en aktiv idrottsförening. Försvinner dessa aktörer så dör bygden och den mister absolut sin dragningskraft.

I Norrtälje är vårt långsiktiga mål att en ny F-9 skola ska byggas i det södra området. En skola nära Flygfältet, Kvisthamra, Bolkadalen, Grossgärdet och Görla. Under tiden så ska givetvis Flygskolan finnas kvar i sina nuvarande lokaler! Kvisthamraskolan bör förbli en F-6 eller F-5-skola - den är inte ändamålsenlig som F-9-skola! Lika lite som Roslagsskolan som bör fortsätta vara en 6-9 skola. Parkskolan ska vara kvar i sina nuvarande lokaler, inget annat kan vi socialdemokrater acceptera!

Den moderatledda alliansens iver att omorganisera, och lägga ner väl fungerande kommunala skolor ser ut som en taktik för att tvinga fram andra lösningar (att privata aktörer kliver in) Det är en politik helt utan ansvar och framtidstro.

Vi socialdemokrater vill i stället slå vakt om våra kommunala skolor. Vi vill tillsammans med föräldrar, elever och personal forma en skolpolitik för framtiden.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent!

Gun Svensson sa...

Men, hallå! Är det inte så att en enig nämnd tog ett inriktningsbeslut redan hösten 2007, som sedan styr nästa steg i processen precis som beslut om budgetramar i styrdokumenten begränsar Socialnämndens möjligheter? Det verkar som att ni inte förstått att nämnden är en form av bolagsstyrelse som inte ska lägga sig i detaljerna, det sköter VD:n och produktionen.

Nils(s)on sa...

Jag sitter inte i någon nämnd!
Jag tycker till/framför mina åsikter - hur mycket jag vill! I skepnad av bl.a; förälder, lärare, kommuninnevånare/skattebetalare, och socialdemokrat/demokrat!
Kallar du de gigantiska omstruktureringarna, nedläggningshoten, elevförflyttningarna, etc. för "detaljer"???
Vill du ha en mer eller mindre galen "VD" som härjar fritt i vår kommun (som tar beslut som inte är förankrade, som ej lyssnar på de som berörs/som kan verksamheterna - föräldrar/pedagoger/elever/skolledare/fackliga organisationer, osv. Som inte undersöker/värderar pedagogiska, organisatoriska och ekonomiska vinster)?

Jag trodde du hade demokratiska värderingar "farmorgun"!

Gun Svensson sa...

Jag vill bara göra dig medveten om att du måste kolla vad dina partikamrater i god demokratisk ordning kan ha beslutat, utan att vara klara över hur detta fungerar i praktiken. Det gäller att se över vilka författningar och övergripande beslut som fullmäktige beslutat om när det gäller budgetramar m m. Jag säger bara att det nu ser ut att vara en ordning där politikerna fungerar som en bolagsstyrelse - anger mål, inriktning, omfattning och kvalitet i övergripande dokument och sedan överlåtit till "produktionen" d v s Förvaltningchef och anställda att bestämma HUR detta ska genomföras. Som "kunder i butiken" är det rektors sak att hantera klagomål. Har du fel på en ny Volvo är det inte företagets styrelse som rättar till det problemet utan du vänder dig till butiken. Med detta menar jag inte att barn kan jämföras med bilar, utan bara att du och andra kritiker måste kolla upp vilka övergripande spelregler som partierna varit överens om ska gälla.

Nils(s)on sa...

Givetvis har jag mycket god koll på hur mina partikamrater har agerat i den kommunala skolpolitiken!
Tyvärr så är det dock så att det inte är Socialdemokraterna som styr i vår kommun (som fattat/fattar besluten).
Det är INTE rektors sak att ta emot klagomål i de frågor som NU ställs från oroliga elever/föräldrar/medborgare. De har inte varit med och fattat de "beslut" som redovisats den senaste tiden!
Vad som nu gäller (i alla dessa STORA skolfrågor) är det nu i princip ingen som vet - många ändringar hit och dit varje dag! Trovärdig och ansvarsfull politik från moderaterna (och deras små lekkamrater) - Nix!

Gun Svensson sa...

Om du inte tycker att det ligger ett värde i att kolla vilka övergripande regler som styr kommunens verksamheter, innan du agerar, så är det OK för mig. Men, nog blir det väl att "kacka i eget bo" om det skulle visa sig att ni varit överens från höger till vänster när det gäller arbetsfördelningen mellan politiken och "produktionen". Tyvärr ligger kommunens författningssamling inte ute på nätet varför jag inte kan hjälpa till med att kolla den saken.

Nils(s)on sa...

Du är ju sjuk!
Att få tycka/tänka/ha åsikter är min fulla frihet i en demokrati.
Jag är samhällskunskapslärare på högstadiet - jag vet MYCKET väl hur kommunens verksamhet fungerar!
"Agerar"? Jag fattar ju (tyvärr) inga beslut. De skolpolitiska beslut/förslag som nu är på agendan står socialdemokraterna inte bakom (och har aldrig gjort)...och det är också beslut som är på en nivå där INTE förvaltningen bara kan köra på/fatta beslut själva (något sådant uppdrag eller mandat har de inte fått).
Du verkar vara emot en massa demokratiska fri- och rättigheter (samt att du jämför skolverksamhet med bilförsäljning). Skrämmande!

Gun Svensson sa...

Jag noterar att du ser det som du vill se och jag lovar att inte besvära dig vidare.

Nils(s)on sa...

Du får gärna "besvära" framöver också. Men jag tycker givetvis att det är mer givande med ett meningsutbyte då det tydligt framgår vad syftet är med tankarna som framförs/"vad man är ute efter", osv. Och att man är insatt i de frågor man avhandlar.

Anonym sa...

Farmorgun, jag sitter i både nämnd, kommunfullmäktige och kommunstyrelse. Tyvärr inte i majoritet, men dock med i de beslutande församlingarna. Jag anser mig dock vara i min fulla rätt att som förälder/socialdemkrtatisk politiker/ medborgare kunna uttrycka min åsikt i viktiga frågor. Givetvis i samråd med mitt parti. Vi socialdemokrtater har en annan budget än majoriteten, vi har i god demokratisk ordning reserverat oss i budget sammanhang till förmån för eget förslag. Det är sant att det finns en uppdelning för vad som är politkens uppgift och vad som är tjänsemännens uppgiter. Som politiker ska man inte gå in och detaljstyra verksamheten. Stora omorganisationer och skolnedläggningar är verkligen inga detaljer. Det är politiska frågor. Som kommunmedborgare/ förälder/ och politiskt aktiv har jag åsikter om skolorna, det måste jag få beskriva. Vad är det annars för demokrati.

Anonym sa...

Jag är otroligt glad över att jag lämnat Norrtälje kommun... Hade aldrig klarat av att jobba kvar som lärare där!!! Fly till västkusten istället :) /syster yster