Argumentet som Björklund, Allianspartierna och många av deras sympatisörer tjatar om och om igen – och som jag snart kräks på:
”Den skola sossarna vill ha innebär att dom begåvade eleverna ska anpassa sig till de svaga.”
Kvalificerat skitsnack och en medveten extrem förvanskning av s-skolpolitik!
Vi socialdemokrater vill INTE att några elever ska anpassa sig till andra elevers nivå.
VI VILL ATT UNDERVISNINGEN ALLTID SKA ANPASSAS TILL VARJE INDIVIDS/ELEVS NIVÅ!
Björklund förstår inte vad hans politik innebär – han förstår inte vilka otroliga vinningar det är för vårt samhälle med en skola där alla elever ryms och får utvecklas efter sina förutsättningar. Där eleverna för möta andra barn med andra förutsättningar. Där olikheterna skapar en dynamik, en kraft (nya infallsvinklar, idéer, förståelse), osv.
En sammanhållen skola är med och skapar ett sammanhållet samhälle!
Framtidens skola är givetvis en skola för alla, där det ges möjligheter att utvecklas utifrån intresse, behov, talang och andra olika förutsättningar. Där är målen individuella (barn ska aldrig bromsas i sin utveckling – de ska hjälpas, vägledas och uppmuntras). Särskilt begåvade barn och barn med behov av särskilt stöd ska bli sedda och stimulerade!
Framtidens skola måste givetvis ha goda/kompetenta pedagoger som klarar av att lägga upp undervisning där eleverna arbetar på olika nivåer (utifrån egna mål/intressen/behov/förutsättningar, etc.) och där undervisningen matchar elevernas olika lärstilar.
(Och glädjande nog så är det redan idag otroligt många pedagoger som strävar efter att undervisa på detta sätt!)
Lärarutbildningen måste utformas så att den rustar pedagogerna på rätt sätt – stämmer överens med den verklighet/de krav som finns i framtidens skola. Kommunerna måste givetvis också ge resurser till skola så att en individanpassad undervisning är möjlig!
Sorteringsskola, elitistiskt tänkande, segregerad/uppdelad skola = Björklunds skola, är INTE framtidens skola. En sådan skola (ett sådant skolsystem) är bara korkat – det är att förflytta Sverige mer än hundra år bakåt i tiden!
PS. Och givetvis kan vi i gårdagens Norrtäljetidning se att ledarskribent Carlsson åter igen haft nytta av sin gamla stencilapparat och spottat fram en blåfärgad stencil som rabblar upp exakt samma tankar som sorteringsminister Jan (en Björklundmärkt kopia).
”Den skola sossarna vill ha innebär att dom begåvade eleverna ska anpassa sig till de svaga.”
Kvalificerat skitsnack och en medveten extrem förvanskning av s-skolpolitik!
Vi socialdemokrater vill INTE att några elever ska anpassa sig till andra elevers nivå.
VI VILL ATT UNDERVISNINGEN ALLTID SKA ANPASSAS TILL VARJE INDIVIDS/ELEVS NIVÅ!
Björklund förstår inte vad hans politik innebär – han förstår inte vilka otroliga vinningar det är för vårt samhälle med en skola där alla elever ryms och får utvecklas efter sina förutsättningar. Där eleverna för möta andra barn med andra förutsättningar. Där olikheterna skapar en dynamik, en kraft (nya infallsvinklar, idéer, förståelse), osv.
En sammanhållen skola är med och skapar ett sammanhållet samhälle!
Framtidens skola är givetvis en skola för alla, där det ges möjligheter att utvecklas utifrån intresse, behov, talang och andra olika förutsättningar. Där är målen individuella (barn ska aldrig bromsas i sin utveckling – de ska hjälpas, vägledas och uppmuntras). Särskilt begåvade barn och barn med behov av särskilt stöd ska bli sedda och stimulerade!
Framtidens skola måste givetvis ha goda/kompetenta pedagoger som klarar av att lägga upp undervisning där eleverna arbetar på olika nivåer (utifrån egna mål/intressen/behov/förutsättningar, etc.) och där undervisningen matchar elevernas olika lärstilar.
(Och glädjande nog så är det redan idag otroligt många pedagoger som strävar efter att undervisa på detta sätt!)
Lärarutbildningen måste utformas så att den rustar pedagogerna på rätt sätt – stämmer överens med den verklighet/de krav som finns i framtidens skola. Kommunerna måste givetvis också ge resurser till skola så att en individanpassad undervisning är möjlig!
Sorteringsskola, elitistiskt tänkande, segregerad/uppdelad skola = Björklunds skola, är INTE framtidens skola. En sådan skola (ett sådant skolsystem) är bara korkat – det är att förflytta Sverige mer än hundra år bakåt i tiden!
PS. Och givetvis kan vi i gårdagens Norrtäljetidning se att ledarskribent Carlsson åter igen haft nytta av sin gamla stencilapparat och spottat fram en blåfärgad stencil som rabblar upp exakt samma tankar som sorteringsminister Jan (en Björklundmärkt kopia).
2 kommentarer:
men hela sossarnas politik går ju ut på procentsatser och generella mål. du må vilja att undervisningen ska vara individanpassad, men i praktiken har ju ditt parti fört en helt annan politik. du måste ju kunna skilja på dig själv och partiet, eller?
Anonym - jag vet inte riktigt vad du menar, du kanske kan ge några exempel när det gäller ditt påstående om procentsatser och generella mål! När det gäller den skolpolitik som socialdemokraternas drivit så tycker jag att tankarna i princip alltid varit goda (en skola som ser individen OCH en likvärdig skola för alla), men det har inte alltid blivit helt perfekt - enligt min mening beror detta framförallt på kommunaliseringen (som jag är emot). jag kan givetvis skilja på mig själv och partiet (jag tycker inte alltid som partilinjen - så är det i alla partier), men den skolpolitik som socialdemokraterna för IDAG stämmer mycket väl med min syn!
Skicka en kommentar