Under de senaste åren har det vid ett flertal tillfällen framförts kritik mot religiösa friskolor. Oroväckande ofta uppfyller skolorna inte kraven från skolverket. Skolverket har funnit brister hur läroplanen följs, hur ledningen behandlar eleverna, att det saknats behörig personal, att verksamhet/undervisning är odemokratisk, osv. Dessa skolor ger inte alla barn lika möjligheter i livet. De skapar ett segregerat skolsystem. De ger ingen valfrihet till barnen!
Skolverkets förannonserar nästan alltid sina besök, vilket gör att det finns stora brister i granskningen av Sveriges skolor – skolor som missköter sig kan lätt rigga en fasad.
Skolverket behöver ökade möjligheter att snabbare tvinga fram förändringar i privata skolor som inte sköter sig och bryter mot skolplanen. Idag kan det ta år innan en friskola som missköter sig kan tvingas stänga, eftersom skolan har rätt att överklaga Skolverkets beslut. I väntan på den juridiska processen kan skolverksamheten fortsätta. Processen måste gå snabbare – för elevernas skull!
Privatskoleivrarna framför ofta som argument för etableringar och avknoppningar de goda resultaten i privat skola. Det som då mäts och jämförs är framförallt betyg och nationella prov, betyg och prov som sätts och rättas av undervisande lärare – och det vet vi, att i de privata skolorna är andelen obehöriga mycket hög, de saknar m.a.o. kunskaper om mål, betygskriterier, pedagogik, osv.
I privata skolor är också ofta anställningsformerna otrygga (projektanställningar), höga betyg till eleverna kan därför på många sätt säkerställa anställningen; läraren framstår som duktig och höga betyg är god marknadsföring för skolan.
När det gäller just betygsättning så har det under senare år vid ett flertal tillfällen framförts allvarliga anklagelser mot privata skolor (från skolornas personal) – att t.ex. rektorer gått in och ändrat i betyg (höjt upp) – för att visa en god fasad utåt. Det har även förekommit på privata gymnasieskolor att elever skrivits in på praktiska program som de inte går, då de ger mer pengar än teoretiska.
Många seriösa privata skolor samt lärarförbunden kräver idag, liksom vi socialdemokrater, att det ska ställas tuffare och tydligare krav på privata skolor. Moderaterna går dock tvärs emot – de anser att det är för många och höga hinder för att få tillstånd att starta privat skola. Det är ingen risk för överetablering menar de. Utbildningsutskottets två moderata ledamöter, Margareta Pålsson och Mats Gerdau drar också den ovanliga parallellen med livsmedelaffärer. ”Vem säger idag att vi inte behöver Willys, Lidl och Netto eftersom vi redan har Konsum och ICA? Goda idéer behövs alltid.” Därför bör alla som uppfyller grundläggande kvalitetskrav få tillstånd att starta privat skola menar moderaterna.
Vi socialdemokrater tar skolan på ett större allvar än så – vi ser inte eleverna som varor i en livsmedelsaffär! Och vad är Willys, Lidls och Nettos goda idéer – jo lågpris. Vi ser inte skolan som en lågprisaffär – tvärtom, vi vill investera i vår skola och i våra barn!
Idag har privatiseringarna av kommunala skolor tillfälligt stoppats i stora delar av landet, i t.ex. Stockholm. Det har framkommit att de strider mot både svensk och europeisk lag. Men i Norrtälje kommun fortskrider avknoppandet.
Norrtälje kommun har en stor mängd mycket väl fungerande kommunala skolor. Verksamheter som drivs av utbildat kompetent personal. Idag ser pedagogerna i den kommunala verksamheten till varje barns/elevs behov och en stor frihet finns när det gäller pedagogik och arbetsmetoder. I kommunen finns dessutom redan ett antal privata skolor som drivs utifrån en viss pedagogik. Behovet av nya alternativa privata skolor är m.a.o obefintligt och det råder redan överetablering i kommunen.
Vad är det då som driver vår moderatledda kommunledning till fortsatta privatiseringar.
Jo enbart ideologi.
Vi socialdemokrater är inte emot privata skolor, vi tycker dock att det borde vara samma regler för kommunala och privata skolor, att skolverket ska samarbeta med kommunerna för att undvika överetablering och att de privata skolorna generellt borde ta ett större socialt ansvar - för barnens/elevernas skull!
Första maj 2019
5 år sedan
4 kommentarer:
Vad säger Socialdemokraterna om följande beslut?http://www.norrteljetidning.se/site/page/1316?newsid=2015
Det är till 100% en borgerlig överenskommelse - eller med andra ord ett moderat beslut.
Strategin är ganska tydlig (men de borgerliga vill såklart inte säga det utåt); man vill genom de stora omstruktureringarna tvinga fram en "dominoeffekt", att fler skolor läggs ner eller privatiseras!
Exempel: om man först minskar möjligheterna för de små skolorna att överleva (bl.a. genom att göra om F-6-skolor till F-5) så pressar man fram ett nedläggningshot - man erbjuder i det läget privata aktörer att ta över (företag eller kooperativ), hur de sen driver verksamheten struntar de styrande i - då kan de helt plötsligt bli en F-9 skola (som är "lönsam").
Resultat: moderaterna lyckas med sin ideologi (som är viktigare än ansvar och att lyssna på medborgarna), de "avsäger sig/slipper" en hel del ansvar och de sviker våra barn/vår framtid.
Givetvis måste vi satsa på HELA kommunen (och alla delar av Norrtälje)...men moderaterna har som synes ett annat sätt att se på saken. (Dessutom är de duktiga på att se till att ha lakejer inom förvaltningarna)
Att de har lakejer inom förvaltningarna (och köpta rektorer) är rätt uppenbart. Problemet och strategin är glasklar. Dessutom är det ju lättast att slå på de människorna som redan ligger... De skulle aldrig våga lägga ned skolor i blåa områden. Frågan är bara hur man som medborgare agerar innan det är försent?!
Sant "j sa...", logiska/strategiska val säger ju t.ex. att man kanske borde skrota en gammal o-funktionell skola som Kvisthammraskolan och i stället satsa på en ny modern skola i Bolkadalen - för hela södra Norrtälje (Kvisthammra, Flygfältet, Görla, etc.)... För min del får gärna Kvisthammraskolan också vara kvar (så länge)...men att inte göra en investering i Flygfälts- Görlaområdet är ett svek!
Skicka en kommentar