söndag 8 juni 2008

”Alla som vill vara svenska medborgare måste kunna svenska!” (Jan Björklund)

”Alla som vill vara svenska medborgare måste kunna svenska!” (Jan Björklund)

Utifrån det resonemanget så finns det i Sverige idag en stor mängd svenska medborgare som borde fråntas sitt medborgarskap! Och då pratar vi inte bara om invandrare och flyktingar som blivit nya landsmän (men som inte lärt sig svenska) – utan också om svenskar som pratar; finska, tornedalsfinska, romani chib, samiska och jiddisch (våra fem nationellt erkända minoritetsspråk).

Major Björklund - kasta ut dem, frånta dem deras medborgarskap!

Själv har jag ofta svårt att förstå många som pratar skånska, älvdalska samt riktig ur-rospiggska. Även Björklunds företrädare Leijonborg kan ibland vara svår att förstå!

Major Björklund - kasta ut dem, frånta dem deras medborgarskap!

Människor med talfel – som har svårt att tala det svenska språket – hur gör vi med dem Björklund? (OBS! Ironi)

Givetvis är det bra och önskvärt att människor som bor i Sverige – människor som är eller vill bli svenska medborgare – lär sig svenska. Det underlättar ju onekligen en hel del. Men givetvis kan man också vara en fullgod medborgare även om man inte kan svenska!

Alla har vi dessutom olika lätt för att lära oss ett nytt språk – det måste vi alltid ta hänsyn till (respektera och acceptera). Varje människa är unik.

Ta och lugna dig i din ”ställa-krav-på-allt och alla-iver” major Björklund!
(Gå inte i spinn direkt utifrån en rapport från två integrationsforskare)

Ganska ofta så kan det vara bra att ta och tänka igenom saker och ting grundligt innan man uttrycker sig.
Ganska ofta så kan det också vara bra att lyssna på vad medmänniskor tycker och tänker!
(Kanske det t.o.m. är extra viktigt när man är minister).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=777316


Josefin skriver intressanta saker om demokrati
Krassman resonerar kring olja och politik.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa, det är klart att man lär sig olika språk olika fort. Men jag håller lite med honom - ska man bo i Sverige (eller ett annat land för den delen) ska man kunna begriplig Svenska... Eller Engelska då det är ganska omfattande i världen :P
Men kan man inte prata begriplig Svenska eller Engelsta, hur ska man annars klara sig i livet?
Sen är det dock överdrivet att kasta ut dem som inte kan det.

Nils(s)on sa...

Jag är övertygad om att i princip alla som vill bli svenska medborgare också vill lära sig svenska! Förbättra gärna möjligheterna - för de som söker medborgarskap - att lära sig svenska (bättre utbildningsformer). Men koppla inte ihop detta med hur snabbt någon är lämplig att bli medborgare - det blir absurt!

Anonym sa...

Ja, jo. Hoppas jag inte tolkar ditt svar fel nu. Men jag menade inte att det skulle vara "Du får inte vara Svensk medborgare om du inte kan språket inom x antal månader". Däremot att man kan inte klara sig i arbetslivet om man inte kan språket.
Jo, att förbättra möjligheterna att lära sig Svenska är ett sätt, men det är inte gratis och om man inte har pengar och inte kan Svenska eller Engelska vad gör man då? En liten fundering från min sida bara.

Anonym sa...

Ingen har sagt att någon ska bli utkastad eller kunna få uppehållstillstånd. För övrigt är folkpartiet för mer arbetskraftinvandring och generösare flyktingpolitik än säg sossarna som fortfarande inte tycker att någon är homosexuell i ett land där det straffas med döden inte har tillräckligt med skäl att få asyl.

Uppehållstillstånd har inte alls något med medborgarskap att göra. Det finns flera länder som har språkkrav för att få medborgarskap. Som kanada där man behöver kunna franska eller engelska.

Ja, det är ganska bra att tänka efter innan man uttrycker sig. Att folk tycker och tänker har inte alltid med fakta att göra.

Med tanke på hur sossarna misslyckats med integrationen så är det ganska tydligt att inte många lösningar kan komma därifrån. För dom är fortfarande i förnekelse.

Men visst ska man ta hänsyn till att alla människor är unika. Moderaterna säger att "alla människor har ett unikt värde."

Fast jag tror iofs att mycket av problemet ligger hos SFI. Lite mer satsningar där skulle nog förbättra mer än krav.

Nils(s)on sa...

Ja du "vår man i glasgow". Det som skrivs i sista stycket kan jag hålla med om!
Allt övrigt i din kommentar är mer eller mindre obegripligt. Syftningsfel, konstig meningsbyggnad, etc. - m.a.o. obegriplig svenska, samt saker som inte har med frågan att göra (t.ex. möjligheten att få uppehållstillstånd och arbetskraftinvandring).
Dessutom så hoppas jag att du förstår ironi.

Anonym sa...

*suck* Ja, jag förstår vad ironi innebär. Oroar du dig för att bli utkastad för att du inte förstår svenska? För övrigt så tycker jag att det är konstigt att du inte tycker det hänger ihop...

Anonym sa...

Maken till självgod bloggare med förnumfstig såsse-vinkel, får man leta efter..

ALLA ANDRA ÄR DUMMA, så du kan med rätta passa på att kritisera dem med din smått hånfulla ton Nil(S)son..

Känns det bra?

Själv tycker jag att politiskt "gnäll-bloggande" känns dj-t "skitnödigt" faktiskt!

Nils(s)on sa...

Trist om jag uppfattas som självgod - givetvis så tror jag på det jag skriver och jag tar upp sådant som jag tycker är fel (men sådant kan visst uppfattas på olika sätt). Om någon inte tycker det är intressant att läsa det jag skriver så går det alldeles utmärkt att låta bli!
Kan t.o.m. rekommenderas vissa!