måndag 26 maj 2008

Öppet brev till Reidar Carlsson:

Reidar Carlsson var återigen igång och skrev en sanslös ledare i Norrtelje Tidning ("Något annat än flumskola", 20080520).


Hej Reidar!

Jag låg i sjuksängen på Norrtälje sjukhus nu i veckan och läste din ledare angående flumskola. Något som nu har förbryllat mig många gånger är att du så ofta framfört åsikter och tankar om någonting som du så uppenbart saknar kunskaper om – nämligen skolan.
Jag undrar mycket varför du inte tar reda på saker innan du yttrar dig – varför du inte frågar människor som arbetar inom skolan (eller åtminstone söker information/fakta via t.ex. skolverkets hemsida), osv.
Det blir ju så fel! Du förmedlar felaktigheter och du framställer dig själv som en ganska obegåvad person (framförallt alla vi i skolvärlden ser dig så) – och allt helt i onödan (det är ju som sagt bara att ta reda på saker innan man skriver).

Du skriver bl.a;

Den största knäckfrågan i samtalen lär bli regeringens förslag att införa skriftliga omdömen i årskurs 1. Dessa omdömen är socialdemokraterna helt emot, eftersom de menar att de innebär betyg från årskurs 1.

Socialdemokraterna är INTE emot omdömen – det är betygsliknande omdömen man är emot – och det är en STOR skillnad.

Du skriver också;

”Men även om socialdemokraterna släpper kravet på förbud mot skriftliga omdömen”

samt

”Det är helt omöjligt att förstå varför socialdemokraterna tycker att lärarna muntligt skall kunna ge föräldrarna information om hur det går för deras barn, men vara förbjudna att ge samma information skriftligt.”

??? Det finns inget krav på förbud mot skriftliga omdömen…återigen – det är betygsliknande omdömen socialdemokraterna är emot!

Skriftliga omdömen finns det redan idag (IUP – individuella utvecklingsplaner, finns i grundskolan och även i förskolan) – och det är mycket bra! Något bättre system finns inte!

Jag ska förklara skillnaden för dig Reidar!
Skall man ha betygsliknande omdömen så kräver det att det finns betygskriterier för varje år i skolan (något som inte finns idag – det finns betygskriterier för år 9 och uppnåendemål för år 5, även mål att sträva mot för år 5 och år 9).
Att sätta upp betygskriterier för år 1 är dumt och i princip omöjligt. Eleverna utvecklas otroligt olika från förskoleklass till år 3 (de utvecklas mycket olika senare också – men spännvidden i utvecklingen är då inte riktigt lika stor). M.a.o. så är det enfaldigt och ologiskt att sätta upp uppnåendemål (betygskriterier) för år 1. Och då går det inte heller att skriva betygsliknande omdömen i år 1.
Med betygsliknande omdömen så kan lärarna få i uppdrag att skriva till en 7-åring; ”Du uppnår inte målen – Du är inte godkänd”. Är det utvecklande? Är det mänskligt?

Omdömen ska vi dock skriva såklart! (och det finns som sagt redan – IUP). Jag är INTE emot bedömningar och det är socialdemokraterna inte heller. Det ingår tydligt i lärarens uppdrag att hela tiden bedöma eleverna (bedöma kunskaper/färdigheter, vad som uppnåtts, vad som kan/bör utvecklas och hur utvecklingsvägen ska stakas ut). Det är absolut inte något fel (eller farligt) att bedöma, det viktiga är att det finns tydlighet i systemet (för lärare, elever, föräldrar) vad som ska bedömas och hur saker ska bedömas.
Något som är kvalitativt ÄR skriftliga kommentarer/omdömen!
Betyg (betygsliknande omdömen) däremot – med några bokstäver eller siffror – säger nästan ingenting om vad eleverna kan, vilka styrkor eleven har, vad som kan/bör utvecklas, hur vägen för/till utveckling ska se ut, etc. (det är i princip bara läraren som vet vad som döljer sig bakom betyget – kriterierna, förklaringarna/förtydligandet/förmedlandet till elev och föräldrar kan bara göras med utförliga skriftliga och muntliga kommentarer).

Du skriver slutligen också;

”…visa att den nya skolan innebär något nytt, något annat än den socialdemokratiska flumskolan.”

Varifrån kommer den här fantasin om en flumskola som du (och en del andra borgerliga) ofta framför? Kan du peka ut någon sådan flumskola?
Det sitter ingen partistämpel på entrédörren till våra skolor som säger att detta är en socialdemokratisk skola (varifrån har du fått det?)…
Vilka vill du kränka genom att kalla skolan i Sverige för flumskola? (För det är många som känner sig kränkta när du och andra framför sådana ord/tankar/åsikter). Det är INGEN som arbetar i de svenska skolorna som känner igen sig i beskrivningarna om att skolan idag skulle vara flummig.

Vad har du för kunskaper om den svenska skolan? Vad får du alla tokiga idéer och tankar ifrån?
Har du några frågor så hör gärna av dig framöver - så ska jag hjälpa dig!


Med vänlig hälsning! /Måns Nilsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har Reidar svarat ännu Måns?

Nils(s)on sa...

Nix - intet nytt från högerfronten. Enligt rykten har Reidar satt sig själv i skolbänken - uppdrag; uppdatera sig från sin egen skolgång till dagens skola!

Anonym sa...

"Socialdemokraterna är INTE emot omdömen – det är betygsliknande omdömen man är emot – och det är en STOR skillnad."

Du gav just "flumskolan" ett en ny innebörd..

Kom igen!

Nils(s)on sa...

? Japp - exakt vad jag skriver! Socialdemokraterna är inte emot omdömen (tvärtom - det är skolans plikt att ge omdömen) - det är betygsliknande omdömen i de yngre åren som socialdemokraterna är emot! (Och det är stor skillnad).
Det är precis det jag skriver!