Fick ett trevligt svar från Reidar där han visar att han knappt har förstått någonting av vad jag skrev i mitt öppna brev till honom. Det klassiska uttrycket "god dag yxskaft" kommer väl till pass - DET var ett tag sedan ;-)
Reidars svar - med mina svar tillbaks - finns här nedan som kommentar.
(Läs hur en självdestruktiv människa uttrycker sig. Ordet obegåvad nyttjas i stor utsträckning!)
Första maj 2019
5 år sedan
4 kommentarer:
Reidar skriver:
Hej
Eftersom jag, precis som du skriver, är så obegåvad vad gäller skolfrågor så brukar jag tillfråga dem som kan detta område bättre än jag. Och det är bland annat med hjälp av deras faktakunskaper som jag skriver mina ledare.
Svar från Nils(s)on:
Att du framställer dig som obegåvad (och att vi pga. det ser dig som sådan) är något helt annat än att du ÄR obegåvad (Det har jag inte påstått! Du är duktig på att vinkla saker du).
Reidar: Som jag förstått av dessa samtal finns det i dag ett förbud mot skriftliga betygsliknande omdömen. Det förbudet avskaffas nu den 1 juli. Har jag förstått fel?
Nils(s)on:(Ja det verkar som att det blir så – Rätt)
Reidar: Som jag förstått det var syftet med detta förbud att socialdemokraterna menade att risken var stor att skriftliga omdömen skulle bli någon form av betyg. Om läraren skrev att eleven var godkänd, riskerade detta att uppfattas som ett betyg. Därför förbudet. Har jag förstått fel?
Nils(s)on:(Du har förstått rätt. Det är ju uppenbart!)
Reidar: Som jag förstått det har inte socialdemokraterna nu ändrat uppfattning och sagt ja till skriftliga omdömen. Mona Sahlin har fått mandat att förhandla med regeringen om betyg från årskurs sex, men med villkoret för en uppgörelse att regeringen överger sina planer på skriftliga betygsliknande omdömen. Några andra förändringar i skolpolitiken har partiet inte fattat beslut om, utan den typen av beslut kommer senare. Har jag förstått fel?
Nils(s)on:(Rätt uppfattat – skriftliga omdömen är ju i princip detsamma som de utvecklingssamtalsunderlag tillsammans med IUP som idag redan existerar )
Reidar: Som jag förstått det menar alliansen, till skillnad mot socialdemokraterna, att det är stor skillnad på betyg och betygsliknande omdöme. Betyg skall vara nationella och innehålla riktlinjer för varje steg. Betygsliknande omdöme skall däremot bara tala om om eleven nått målen eller inte. Problemet med att förbjuda betygsliknande omdömen är att lärarna inte vågar ge några som helst omdömen till föräldrarna vid utvecklingssamtalen och att föräldrarna därför blir ganska så förvirrade om vad läraren egentligen menar. Trots att jag är så obegåvad vad gäller skolfrågor har jag som förälder varit med om ett flertal utvecklingssamtal och alltid gått därifrån utan någon större kunskap än när jag gick dit. Har jag förstått fel?
Nils(s)on: Låter mycket tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av utvecklingssamtal.
I och med att de betygsliknande omdömena ska tala om om eleven nått målen eller inte så MÅSTE det finnas (kopplas) nationella mål och riktlinjer = de blir i det närmaste detsamma som betyg. (Dessutom så finns idag inte mål utformade för varje årskurs. Målen är satta mot år 5 och år 9). Jag kan dessutom försäkra dig att lärare absolut vågar ge omdömen till elever och föräldrar – det gör de flesta lärare redan idag, både kontinuerligt och i de utvecklingssamtalunderlag som skrivs!
Reidar: Som jag förstått det är det stor skillnad på de skriftliga omdömen som regeringen föreslår och de individuella utvecklingsplanerna. Planerna talar om vad en elev skall lära sig, medan de skriftliga omdömena talar om vad eleven har lärt sig. Har jag förstått fel?
Du har delvis förstått rätt. IUP är framåtblickande – lägger ut den bästa vägen för eleven – man utgår från inlärningsstilar, egna målsättningar, behov, osv. för att hitta de optimala utvecklingsmöjligheterna. IUP utformas/skrivs i samråd/samverkan med elev och föräldrar. Något som starkt ligger till grund för IUP är också utvecklingssamtalsunderlag från alla inblandade pedagoger (som både talar om vad eleven har lärt sig, styrkor/svagheter, förslag på utvecklingsmål, osv.)!
Vad gäller "flumskola" så syftar jag på en skola där kunskapen prioriterats ned och där andra saker ansetts som viktigare, till exempel att man skall motarbeta social skiktning. Några resultat av detta var att betygen slopades i nästan alla årskurser i grundskolan och att "allmän kurs" och "särskild kurs" avskaffades. Jag är i och för sig obegåvad i skolfrågor, men jag har inget minne av att dessa åtgärder genomfördes för att höja elevernas kunskaper.
Nils(s)on: Jag kan heller inte tänka mig att det genomfördes för att prioritera ned kunskapen!
Reidar: Jag har svårt att tycka att jag kränker någon som arbetar i skolan genom att använda begreppet "flumskola". Är det på samma sätt kränkande för dem som arbetar i skolan att citera de undersökningar som visar att elevernas kunskaper är mindre i dag än för 10-15 år sedan, att alldeles för många elever inte klarar godkänt eller att dagens lärarutbildning är alldeles för dålig? Eller är jag för obegåvad för att få ha åsikter om detta?
Nils(s)on: Givetvis får du ha sådana åsikter. Både du och jag vet att skolan idag har betydligt mindre resurser jämfört med hur det såg ut för 10-15 år sedan – kan kanske ha någon inverkan på elevernas möjligheter att utveckla sina kunskaper. Ingen som arbetar i skolan vill såklart att eleverna ska lära sig mindre – det oroar oss MYCKET – och vi gör allt vad vi kan för att vända den trenden (vi lyckas t.ex. ganska bra med det ute på Svanberga skola där jag arbetar) – nej faktauppgifter som framförs kränker oss inte. Det hjälper oss i vårt utvärderingsarbete – så att vi kan se hur vi ska bli bättre i skolan, osv. Men flumskola – det är någonting annat – flum är synonymt men nonsens och strunt – som att vi skulle vara oansvariga och icke professionella. Det känns kränkande!
Reidar: Och för att ytterligare bevisa min obegåvning kommer jag att skriva fler ledare om skolan. Den första kommer redan i morgon och handlar om förslagen till lärarlegitimation och annat som finns i regeringens lärarutredning.
Nils(s)on: Bra att du fortsätter att skriva om skolan – det är ju ett otroligt viktigt område!
Synd att du fastnade i något konstigt resonemang om att du skulle vara obegåvad – ta dig ur det! Får man fråga vilka du brukar fråga/få hjälp av i skolfrågor? Vore kanske bättre att jag för en diskussion med dem (och med dig).
Hälsningar
Reidar Carlsson
Med vänlig hälsning / Måns Nilsson
Reidar skriver igen! *L*
Hej
Vad jag kan se så har jag faktiskt förstått rätt i de flesta fall. Och i de fall där du tycker att jag har fel, så anser jag att detta beror på att våra politiska åsikter skiljer sig åt.
* Du menar att betygsliknande omdömen blir i det närmaste detsamma som betyg. Den uppfattningen har inte jag, och där stödjer jag mig bland annat på uttalanden och tal av utbildningsminister Jan Björklund.
* Vi har uppenbarligen också olika definitioner av begreppet "flumskola". Jag menar att detta begrepp innebar en omläggning av skolan som innebar en nedprioritering av kunskapsinlärningen. Även om detta inte var syftet, så blev det resultatet. Du har en annan definition av "flumskola": att det är en skola som lär ut nonsens.
Eftersom jag tydligen hade rätt i alla "opolitiska" frågor har jag mycket svårt att förstå varför du i ditt första brev hävdade att jag framförde åsikter och tankar om någonting som jag "så uppenbart saknar kunskaper om - nämligen skolan", att jag "inte tar reda på saker" innan jag yttrar mig och att jag "förmedlar felaktigheter" och framställer mig själv "som en ganska obegåvad person".
Jag tar gärna emot kritik. Som ledarskribent blir man aldrig expert på något ämne, vilket ofta är frustrerande eftersom man riskerar att missuppfatta saker och skriva felaktigheter. Bra kritik gör därför att jag blir en bättre ledarskribent. När du kom med din hårda kritik, trodde jag att jag hade missuppfattat något. Men så var det inte - jag hade förstått allt rätt, utom i de fall där vi har olika politisk syn.
Förhoppningsvis har detta lärt dig att inte vara så snabb och så fördömande i din kritik av politiska motståndare.
Hälsningar
Reidar Carlsson
Nils(s)on svarar och avslutar:
Hej!
Reidar - DU HAR MISSUPPFATTAT!
Det centrala i detta meningsutbyte är de betygsliknade omdömena - och det är framförallt där jag anser att dina okunskaper lyser igenom som mest. Jag har ju försökt att förklara varför betygsliknande omdömen och betyg ÄR att betrakta som detsamma (men du vill ju uppenbarligen inte ta till dig av min kunskapsförmedling/mitt resonemang - och då kommer vi nog inte längre).
Jag anser således att det inte bara handlar om att vi har olika politiska åsikter - jag menar att det kanske framförallt handlar om olika kunskaper i frågan.
Jag tycker dessutom att det är lite konstigt att du (och många andra) lyssnar mer till vad en major har att säga i skolfrågor än vad MÅNGA skolmänniskor (lärare, skolledare, skolforskare, osv) framför. (Vi har ju kunskaperna, erfarenheterna, utbildning osv.).
Som sagt - vi kommer nog inte längre, så vi sätter punkt för denna gång.
Med vänlig hälsning! /Måns Nilsson
Betyg skall vara nationella och innehålla riktlinjer för varje steg. Betygsliknande omdöme skall däremot bara tala om om eleven nått målen eller inte.
Om de har målk måste det ju finnas nationella riktlinjer... eller?
Förövrigt läste Reidars ledare idag och eftersom du är en erfaren lärare undrar jag. Hur höjer en lapp med texten "Behörig lärare" standarden på undervisningen?
Och hur höjer det statusen med läräryrket?
Höj lönen istället så ska politikerna få se att statusen och nivån på elverna höjs.
Ehh, vet inte om jag ska skratta eller gråta. För att använda Reidars nya favorituttryck "obegåvad" måste jag säga att han i sina svar till dig uttryckt sin tämligen... just det, obegåvat. Enligt min ordbok ska flum betyda roligt (men själv har jag nog en annan uppfattning, någonting åt onyanserad/ ostrukturerat/ej seriöst - beroende på ordets användning) Kan dock ha fel och andra har säkert andra uppfattningar om ordets betydelse. Hur som helst skulle jag uppfatta det som mycket kränkande om man kallade skolan för flumplats, det är ju ett nervärderande ord.
Trots dina förklaringar om UIP, som jag som förälder tycker är mycket bra, förstår han "bara" inte vad du menar. Jag tycker att UIP ger mig en överblick över mitt barns utveckling i skolan, både socialt och kunskapsmässigt, det ger tydliga riktlinjer om vilken hjälp hemmet skall ge och vad skolan ska lära barnet. Vilket UIP är avsett att göra utan att (kanske) nervärdera barnet och dess inställning till skolan. Varför börja med betyg i så unga skolår då mycket av inlärningen är baserat på barnets mognad och då inlärningen sker i etapper för barnet i relation till barnets mognad? Helt obegripligt - för mig blir det som stjälpning av barnet och dess framtida relation till skolan, nej, bättre med UIP och en bra kommunikation mellan lärare och föräldrar.
Ja, det var mycket jag inte hängde med på i Reidars resonemang. Måhända att Reidar inte brukar ha samma åsikter som mig, men jag brukar i varje fall inte bli irriterad när jag läser dem...
Ha det gott, Månne (kan du schack nu då sen vi försökte lära oss i Vätö bibliotek för en evighet sen???)
Skicka en kommentar