torsdag 2 april 2009

Ny skolpolitik samt kulturförändring i förvaltningen = bättre förutsättningar att lyckas för Norrtälje kommuns elever!


För att skolresultaten i kommunen ska bli bättre (oavsett vilka resultat vi menar; betygspoäng, behörighet till gymnasiet, antal sökande/behöriga till vidare studier, antal elever som får arbete direkt efter gymnasiet osv.) så finns det ett antal viktiga punkter som kommunen har att bygga vidare på.
Att hela tiden ha som utgångspunkt att det inte är lärartätheten som avgör vilka resultat eleverna gör, är att stå och stampa i samma träsk hela tiden. Att ha en hög lärartäthet kan inte ses som något negativt (vilket Ann S Pihlgren hävdar oavbrutet).

Ann S Pihlgren (m) hävdar också enträget att det inte finns någon koppling mellan stora resurser till skolan och goda resultat. Det stämmer såklart om skolan INTE gör någonting med resurserna - om man inte ändrar/förbättrar undervisningen (t.ex; resultaten blir inte bättre om en elevgrupp är 15 elever i stället för 30 vid föreläsningsundervisning). Men ökade resurser kan såklart också göra skillnad! Idag saknas ofta möjlighet till specialundervisning, det saknas möjlighet till att arbeta i liten grupp eller enskilt med elever, det saknas möjlighet att på ett kvalitativt sätt individanpassa undervisningen. Det saknas helt enkelt möjlighet till att möta alla elevers olika lärstilar, olika behov, olika målsättningar (möjlighet till att kunna stimulera/hjälpa/utveckla elever oavsett om de arbetar mot uppnåendemålen eller mot de högre målen), osv. Denna situation kan bara lösas genom ökade resurser!

Vi anser att skolan i Norrtälje kommun behöver följande:

· Högre lärartäthet än vad som nu är (och vad som kommer bli med tanke på alla
neddragningar)
· En skola i de södra stadsdelarna av Norrtälje
· Alla elever ska ha tillgång till modersmålsundervisning
· Alla elever som behöver extra stöd, både vad gäller psykosocialt och lärandemässigt ska få det
· Elevhälsovården ska byggas ut
· Ingen politiker eller tjänsteman ska kasta skit på lärarkåren
· Elevpengssystemet är inte tillräckligt. Alla skolor ska ha en möjlighet att gå runt ekonomiskt.
Vi måste satsa på barn och ungdomar, och vi ska inte sitta och räkna pengar/elev och
kvadratmeter
· Alla rektorer ska vara pedagogiskt utbildade
· Höj lönen för både rektorer, lärare, förskollärare, fritidspedagoger
· Fritidshemmen ska inte ha för många barn per vuxna. Minst en fritidspedagog per avdelning.
· Förskolan ska inte ha för många barn per vuxna. Minst en förskollärare per avdelning
· De satsningar som i år görs på lärarna, dvs. läs- och skriv, och matematik för de lärare som
undervisare i de yngre åldrarna, samt likvärdig bedömning för de lärare som undervisar i de
äldre åldrarna, ska göras om. Det är viktigt att ha gemensamma satsningar, men då ska
satsningarna också ge något tillbaka
· Alla barn och ungdomar ska kunna känna sig stolta över att gå i en kommunal skola i Norrtälje
kommun
· Alla lärare, förskollärare och fritidspedagoger ska kunna känna sig stolta över att arbeta i
Norrtälje kommun. De anställda ska även känna att de får lön för mödan, de ska ha möjlighet
att göra sin röst hörd och att de ska ha möjlighet att påverka!


2 kommentarer:

Emil Svensson sa...

Råkade ramla in på NVs programråd och fick reda på att pga besparingar kommer nästa årskurs antagligen bli 1 klass på 32 elever och så kommer det kanske avskedas lärare :/ och det är bara på NV skulle tydligen bli ännu värre på Sam

Nils(s)on sa...

Halloj Emil!
Javisst är det fantastiskt med dessa besparingar - bara klyschor med detta att "barnen/ungdomarna är det viktigaste vi har", "nu ska Norrtälje kommun bli bästa skolkommun i länet", etc. Visst det är dåliga tider - men det finns något som heter kommunallagen = det är skola, socialtjänst och miljö/sophantering som kommunerna enligt lag MÅSTE sköta!
Vi får se hur det prioriteras i vår kommun i framtiden (kanske på nya idiotiska avtal, t.ex.).
Må väl!