söndag 3 maj 2009

Reaktion från Friskolornas riksförbund

Jag fick en reaktion på mitt förra blogginlägg från Friskolornas riksförbund!
Redovisas här:

Hej

Läste på din blog om LR väljarundersökning. Jag har inga problem med att du (och andra) argumenterar för sina åsikter i frågan men just det här argumentet har ju sina brister. Antar du har sett/läst själva rapporten. Där framgår ju att alternativen de tillfrågade ställdes inför var ”återinvesteras”, ”gå tillbaka till kommunen” eller ”fritt disponeras av ägarna”. (Man riktigt hör champagnekorkarna smälla!)
Alltså ett typiskt exempel på att ”som man frågar får man svar”.
Självklart är det ju så att ev. överskott (vinst) i skolverksamhet till stor del alltid används för investeringar ; varifrån skulle medel till det annars komma ifrån?
Hälsningar

Carl-Gustaf Stawström









Carl-Gustaf Stawström
Kanslichef
08 762 77 01

Friskolornas riksförbund
Sturegatan 11
Box 55545
102 04 Stockholm
friskola.se

Mitt svar till Carl-Gustaf (Friskolornas riksförbund)

Hej!

Som du också kanske läst i min blogg (rubrik: "vi är för eleverna inte mot friskolor", där du kan se min syn på saken) så är jag inte mot friskolor (på ditt tonfall här kan man tro att du tror det!).
Jag ser inget fel i frågeställningen (i LR:s undersökning) - det är ju så det är (vinst får idag fritt disponeras av ägaren).
Det är ju de alternativen som finns att välja mellan (LR:s svarsalternativ på sin fråga).
Och alla kan såklart dra egna slutsatser om att många privata skolor väljer att återinvestera en del i verksamheten - men "självklart" är det inte!

Och hur är det med dina kunskaper inom området? Din sista fråga är ju ganska korkad! "Varifrån skulle medel till det annars komma ifrån?" De privata skolorna får samma skolpeng per elev som den kommunala verksamheten får - dessa pengar är inte öronmärkta på något sätt utan kan givetvis användas direkt till investeringar!

Du skriver "...det här argumentet har ju sina brister."
Vad har argumentet för brister?
Och vad har du (ni - Friskolornas riksförbund) för motargument?
(Inget av detta framgår i ditt mail till mig!)

Och som jag förstår så är du/ni mot införandet av non-profit skolor (annars så borde du ju inte ha reagerat som du gjort på mitt blogginlägg), men samtidigt skriver du att eventuell vinst självklart ska användas till investeringar (i privata skolor). Då kan jag inte förstå att man är mot ett system med non-profit skolor!?

Vänlig hälsning!/Måns Nilsson
Jag skickade mitt svar till Carl-Gustaf den 29/4 - men har inte fått något svar!

Inga kommentarer: